Informace pro stavební úřady

A. Ověření identifikátoru uvedeného v žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí či v oznámení o užívání stavby prostřednictvím IS DMVS

B. Ověření identifikátoru v případě předčasného užívání stavby, zkušebním provozu a pasportu stavby

C. Ověření rozsahu údajů zapsaných stavebníkem do DTM Královéhradeckého kraje

D. Zjištění okruhu vlastníků dopravní a technické infrastruktury ve vybraném území

E. Postup stavebního úřadu, není-li údaj o dopravní a technické infrastruktuře v DTM/DMVS

 

A. Ověření identifikátoru uvedeného v žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí či v oznámení o užívání stavby prostřednictvím IS DMVS

Jedním ze základních uživatelů digitálních technických map krajů (dále i jen „DTM“) jsou stavební úřady, a to na základě vazby na vymahatelnost povinností uložených stavebníkům zákonem č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví (dále jen „zeměměřický zákon“), konkrétně v § 4b odst. 9 zeměměřického zákona: „Po dokončení stavby, kterou vzniká, mění se nebo zaniká objekt nebo zařízení podle odstavce 4 písm. b), předá stavebník 14) prostřednictvím jednotného rozhraní podle § 4d odst. 3 písm. b) správci digitální technické mapy kraje údaje o tomto objektu nebo zařízení. Přitom zodpovídá za správnost, úplnost a aktuálnost předaných údajů.“

Stavební úřad se při výkonu své činnosti podle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (dále jen „SZ“), setkává s DTM v momentě, kdy stavebník podává oznámení o užívání stavby podle § 230 SZ a dále v případě, kdy podává žádost o kolaudační rozhodnutí dle § 232 SZ. V obou těchto případech dokládá stavebník tzv. identifikátor záznamu, jímž prokazuje splnění povinnosti vůči DTM kraje. Aktuálně platné znění § 232 odst. 2 SZ: „geodetická část dokumentace skutečného provedení stavby technické a dopravní infrastruktury nebo identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje, nebo předány podklady pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje“. Identifikátor záznamu je ve své podstatě ID podání.

Znění § 232 odst. 2 SZ dle navržené novelizace: „identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje, nebo předány podklady způsobilé pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje“.
Pozn. Aktuálně je návrh novelizace ustanovení § 232 odst. 2 SZ ve fázi mezirezortního připomínkového řízení. Novelizace tohoto ustavení si vyžádala skutečnost, že s účinností nového stavebního zákona již dokumentace skutečného provedení stavby neexistuje a doplněním slůvka „způsobilé“ bude stavebnímu úřadu dána kompetence k ověřování vloženého identifikátoru záznamu.

Cílem znění tohoto odstavce je skutečnost, že stavebník uvede v oznámení o užívání stavby nebo v žádosti o kolaudaci identifikátor záznamu (příklad identifikátoru: PGAD-6916D916-BC7B-4082-B3E0-A6FFE2020C21) a stavební úřad dostupnými prostředky ověří, že tento identifikátor je skutečný a opravdu potvrzuje tzv. způsobilost (zapracovatelnost) stavebníkem předaného podkladu pro DTM kraje. Tímto postupem by měla být zajištěna aktualizace datového obsahu DTM krajů. Ověření předloženého identifikátoru záznamu probíhá jak u geodetického podkladu pro aktualizaci základní prostorové situace, tak i pro geodetické podklady určené k aktualizaci obsahu údajů o dopravní a technické infrastruktuře.

Identifikátor záznamu dokládá stavebník v oznámení o užívání stavby nebo v žádosti o kolaudaci pouze v případě, že svojí stavební činností způsobil změnu ZPS v DTM KHK. 
V opačném případě doloží stavebník čestné prohlášení, že jeho stavební činnost, která je předmětem správního řízení, nezpůsobila změnu ZPS v DTM KHK.

Ověření identifikátoru záznamu může stavební úřad provést prostřednictvím Portálu Digitální mapy veřejné správy (dále i jen „DMVS“), a to buď vizuálně pohledem do mapové služby (k tomu lze využít i mapové služby krajských DTM) nebo využitím přímé kontroly vloženého identifikátoru v Portálu DMVS. V případě geodetického podkladu pro DTM, kdy je aktualizován obsah objektů dopravní a technické infrastruktury, není možné využít přímou kontrolu identifikátoru záznamu, nutno využít vizuální kontroly v mapové službě.

  1. Nejprve je nutné se v Portálu DMVS (https://dmvs.cuzk.gov.cz/portal) přihlásit prostřednictvím JIP/KAAS. 

Pozn. Pro přístup do Portálu DMVS je nutné mít nastavené přístupové role v JIP/KAAS, návody pro lokální administrátory jsou dostupné na webu ČÚZK:https://www.cuzk.cz/DMVS/Portal-DMVS.aspx.

DMVS_prihlaseni

  1. Otevřít dlaždici pod názvem "Zjištění stavu zpracování GAD DTM" na záložce "Geodetická aktualizační dokumentace"

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Webová stránka, software

AI-generated content may be incorrect.

  1. Vložit do položky "ID podání*" stavebníkem předložený identifikátor záznamu v žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí a odeslat.
    Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Webová stránka, Webové stránky
  2. Bude-li vložený identifikátor záznamu platný, potom se dotazovateli (stavebnímu úřadu) vrátí informace o stavu tohoto podání, doprovázená tzv. Reportem, který je možné si stáhnout a prohlédnout. Report je protokolem o stavu zpracování předaného geodetického podkladu pro DTM kraje vygenerovaným informačním systémem DTM kraje. Geodetický podklad pro DTM kraje obsahující údaje pro aktualizaci základní prostorové situace bývá označován jako tzv. geodetická aktualizační dokumentace (dále jen „GAD“).
    Pro stavební úřad je z informace o stavu podání důležitá jen informace nazvaná „Výsledek“ (viz údaj v zeleném rámečku) v obrázku výše.
  3. Bude-li ve výsledku uveden text "GAD zapracovatelná", potom je předaný podklad pro DTM kraje, resp. identifikátor záznamu, možné považovat za způsobilý. V tomto případě stavebník svou povinnost vůči DTM kraje splnil.
    Bude-li ve výsledku uveden text „GAD nezapracovatelná“, potom stavebníkem předaný podklad pro DTM kraje není způsobilý a stavebník tak svou povinnost vůči DTM kraje nesplnil. V těchto případech na úrovni DTM kraje probíhá komunikace kraje se zhotovitelem GAD, a to do té doby, než bude GAD způsobilá k zapracování, případně si kraj (jako správce DTM kraje) může stáhnout zapracování nezpůsobilé GAD do své působnosti. Dokud kraj nepotvrdí geodetický podklad jako „GAD zapracovatelná“, nelze identifikátor záznamu považovat za způsobilý.
  4. Způsobilost identifikátoru záznamu si lze ověřit i v přiloženém tzv. Reportu, který si lze stáhnout a otevřít (jedná se o PDF soubor generovaný informačním systémem DTM kraje). Je-li předložený identifikátor záznamu způsobilý, potom je v reportu na řádce „Stav aktualizace:“ uvedeno „Přijato ke zpracování“.
    Obsah obrázku text, elektronika, snímek obrazovky, software

B. Ověření identifikátoru v případě předčasného užívání stavby, zkušebním provozu a pasportu stavby

Při závěrečné kolaudaci stavby dle § 230 stavebního zákona (oznámení o dokončení stavby) a § 232 stavebního zákona (kolaudační rozhodnutí) se ID záznam dokládá vždy - u dokončených staveb dopravní a technické infrastruktury (DTI), i u objektů a zařízení základní prostorové situace (ZPS), došlo-li stavební činností ke změně obsahu DTM. Formulář žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí je v příloze č. 10 vyhlášky č. 149/2024 Sb., doložení ID záznamu je obsaženo ve formuláři v části C.1.7.

Pro předčasné užívání stavby dle § 236 stavebního zákona (základní předpoklad je, že stavba je nedokončená) se dokládají podklady dle § 232 stavebního zákona v rozsahu dle charakteru stavby - u předčasného užívání stavby bude vždy záviset na správní úvaze stavebního úřadu, zda bude vyžadovat splnění povinnosti vůči DTM či nikoliv. Stavebník v žádosti uvede důvody, proč případně nedokládá ID záznam (např. u sítí obvykle bude chtít splnění povinnosti vůči DTM doložit, ale u nedokončené stavby silnice nikoliv). Formulář žádosti o povolení předčasného užívání stavby je v příloze č. 11 vyhlášky č. 149/2024 Sb., doložení ID záznamu je obsaženo ve formuláři v části C.1.7.

Při zkušebním provozu dle § 237 stavebního zákona (základní předpoklad je, že je stavba dokončená), nicméně v tomto případě se výslovně nedokládají v žádosti údaje dle § 232 stavebního zákona, tedy ID záznam. Stavba se ale považuje za dokončenou a měla by být v DTM zapsaná, ale stavební úřad by neměl vyžadovat doložení ID záznamu, nemá k tomu zákonné zmocnění. Požadavek vložení ID záznamu není ani ve formuláři žádosti o povolení zkušebního provozu (viz příloha č. 12 vyhlášky č. 149/2024 Sb.)

V případě pasportu stavby se nedokládá stavebnímu úřadu nic v souvislosti s DTM - pokud není k dispozici (nedochovala se) dokumentace stavby, potom stavebník zajišťuje tzv. pasport stavby (dokumentace stávajícího stavu stavby) dle § 245 stavebního zákona, který ověřuje stavební úřad. Stavebník v případě ověřování pasportu stavby žádný ID záznam nedokládá. 
 

C. Ověření rozsahu údajů zapsaných stavebníkem do DTM Královéhradecké kraje

Povinnost stavebníků zapisovat změny objektů a zařízení ze stavební činnosti slouží především k zajištění aktualizace obsahu DTM kraje. Nedojde-li stavební činností ke změně v DTM nebo je-li už změna v DTM zapsána z jiného zdroje, nemusí stavebník žádný identifikátor záznamu dokládat (vhodné doložit např. čestným prohlášením).

Identifikátor záznamu nabývá obvykle 2 podob:

  • PGAD-C359A058-EAB6-4090-B478-56E97EF578FF ... geodetický podklad pro DTM (tzv. GAD) obsahující změnové údaje o základní prostorové situaci.
  • EDTI-0044F2F2-0F28-4B07-AD16-3EEF11EFCC79 ... geodetický podklad pro DTM (změnové JVF) obsahující zapsané změny objektů dopravní nebo technické infrastruktury.

Není přípustné dokládat identifikátor záznamu v podobě "KGAD". Jedná se pouze o kontrolu zpracované GAD, nikoli o její oficiální podání do DTM.

Pro ověření identifikátoru záznamu a rozsahu údajů zapsaných do DTM KHK je možné využít mapovou službu v Portálu DTM Královéhradeckého kraje.

  1. Na Portál DTM Královéhradeckého kraje je třeba se přihlásit prostřednictvím CMS2 (https://khk.krajdtm.cms2.cz/portal-khk/). Přístupové role v JIP/KAAS přiřadí pracovníkovi stavebního úřadu lokální administrátor na obci.
  2. Mapová služba je dostupná prostřednictvím modulu "Ověření podání pro stavební úřady". 
    Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, design

AI-generated content may be incorrect.
  3. Po kliknutí na obrázek "lupy" v levém horním rohu mapového okna je možné zvolit příslušnou kategorii ověřovaných objektů (ZPS, TI nebo DI) a zadat identifikátor záznamu.
    Obsah obrázku text, mapa, snímek obrazovky, Písmo

AI-generated content may be incorrect.
  4. Pokud zapsaná dokumentace obsahovala objekty příslušné geometrie (linie, body, plochy), budou vyhledány a zvýrazněny.
    Obsah obrázku text, mapa, snímek obrazovky, Multimediální software

AI-generated content may be incorrect.

 

D. Zjištění okruhu vlastníků dopravní a technické infrastruktury ve vybraném území

Základní východiska pro vyjádření k možnostem a způsobu napojení záměru a k ochraně sítí dopravní a technické infrastruktury (dále i jen „DTI“):

Vedení evidence technické infrastruktury viz § 168 SZ:
Vlastník má povinnost vést evidenci jím vlastněné infrastruktury a dále má povinnost sdělit bezplatně na žádost informace o podmínkách napojení a o ochranných a bezpečnostních pásmech a o základních podmínkách provádění činnosti v těchto pásmech.

Povinnost vložení údajů o objektech a zařízeních dopravní a technické infrastruktury viz § 4b zákona o zeměměřictví:
Obsahem DTM jsou i údaje o dopravní a technické infrastruktuře, a to dle § 4b odst. 4 písm. a) zákona o zeměměřictví jsou údaje o „druzích, umístění, průběhu a vlastnostech objektů a zařízení dopravní a technické infrastruktury včetně údajů o jejich ochranných a bezpečnostních pásmech a údajů o záměrech na provedení změn dopravní a technické infrastruktury v území“. Údaje do DTM zapisuje dle § 4b odst. 7) zákona o zeměměřictví jejich editor, kterým je zákona jejich vlastník, přičemž tuto povinnost může splnit jejich správce či provozovatel, a to na základě písemné dohody, kterou vlastník svěří editorství jiné osobě. 

Podání žádosti o vyjádření viz §§ 180-181 SZ:
Žádost o vyjádření vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury je upravena v § 180 SZ a lze ji podat prostřednictvím Portálu stavebníka. Za vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury činí úkony její správce nebo provozovatel v rozsahu, v jakém plní editační povinnost správce technické infrastruktury podle seznamu editorů DTM krajů vedeného na základě zákona o zeměměřictví. Seznam vlastníků, správců a provozovatelů (a editorů) dopravní a technické infrastruktury je veden jako součást DMVS dle § 4d odst. 3 písm. c) a d) zákona o zeměměřictví. Tento seznam obsahuje i vymezení území jejich působnosti, z něhož je odvozován níže popsaný způsob zjištění okruhu vyjadřovatelů. 

Pozn. Součástí vyjádření již dle nového stavebního zákona není sdělení o existenci sítí, existence sítí je zjišťována z Portálu DMVS (zjištění území správců dopravní a technické infrastruktury v definovaném území) a z DTM kraje, kde jsou obsaženy zákresy polohového umístění sítí. 

Vyjádření vlastníků veřejné dopravní nebo technické infrastruktury jako součást žádosti o povolení záměru viz § 184 SZ: 
Konkrétně v § 184 odst. 2 písm. f) SZ je jako součást žádosti o povolení záměru vyžadováno doložení „vyjádření vlastníků veřejné dopravní nebo technické infrastruktury uvedených v digitální technické mapě,“.  

Ukázka zjištění okruhu vlastníků dopravní a technické infrastruktury, kteří by měli doložit vyjádření podle § 180 SZ k žádosti o povolení záměru podle § 184 odst. f) SZ:

  1. Nejprve je nutné se v Portálu DMVS (https://dmvs.cuzk.gov.cz/portal) přihlásit prostřednictvím JIP/KAAS. 

Pozn. Pro přístup do Portálu DMVS je nutné mít nastavené přístupové role v JIP/KAAS, návody pro lokální administrátory jsou dostupné na webu ČÚZK:https://www.cuzk.cz/DMVS/Portal-DMVS.aspx.

DMVS_prihlaseni

  1. Otevřít dlaždici pod názvem "Zjištění území správců DTI v definovaném území" na záložce "Dopravní a technická infrastruktura".
    Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Webová stránka, Webové stránky

 

  1. Specifikovat konkrétní požadavek dle posuzovaného záměru - název záměru a výběr území, za které je potřeba okruh vyjadřovatelů zjistit. Výběr území lze v tuto chvíli provést pouze zákresem polygonu v mapě, v následujících měsících by měla být doplněna funkčnost výběru území dle výčtu dotčených pozemků.
    Obsah obrázku text, mapa, snímek obrazovky, diagram
  2. Výsledkem je výpis vlastníků (resp. vyjadřovatelů) dopravní a technické infrastruktury v zadaném území, včetně kontaktních údajů:
    Obsah obrázku text, mapa, snímek obrazovky, diagram
  3. Výsledný seznam si lze stáhnout jako PDF soubor:
    Obsah obrázku text, diagram, snímek obrazovky, Paralelní

AI-generated content may be incorrect.
  4. Konkrétní polohu sítí dopravní a technické infrastruktury si lze ověřit i prostřednictvím prohlížecích služeb DMVS:
    Obsah obrázku text, snímek obrazovky, diagram, číslo

AI-generated content may be incorrect.
  5. Konkrétní polohu sítí dopravní a technické infrastruktury lze ověřit i prostřednictvím prohlížecích služeb DTM KHK, které jsou zcela volně dostupné v mapě pro veřejnost.

Pozn. Součástí veřejně přístupných prohlížecích služeb nejsou neveřejná data.

Obsah obrázku text, mapa, snímek obrazovky, diagram

AI-generated content may be incorrect.

E. Postup stavebního úřadu, není-li údaj o dopravní a technické infrastruktuře v DTM/DMVS

Postup stavebních úřadů po spuštění DTM krajů, tedy po 1. 7. 2024, v případech, kdy vlastník (případně provozovatel nebo správce) nesplní povinnost vůči DTM kraje a nevloží údaje o jím vlastněné infrastruktuře do DTM kraje, vyplývá ze sdělení Odboru stavebního řádu Ministerstva pro místní rozvoj, konkrétně od ředitelky Ing. Žanet Hadžič ze dne 1. 7. 2024. 

Stavební úřad nemá povinnost ověřovat či dohledávat vyjádření vlastníků, kteří nebudou v DTM a hlavně ani v DMVS uvedeni. Nový stavební zákon v § 184 odst. 2 písm. f) stanoví, že součástí žádosti vyjádření vlastníků veřejné dopravní nebo technické infrastruktury uvedených v digitální technické mapě. Stavebník tudíž stavebnímu úřadu předkládá pouze vyjádření vlastníků uvedených v DTM, pokud tam žádní uvedení nebudou, pak stavebník žádné vyjádření předložit nemusí. Nelze v tomto ohledu nutit stavebníka, aby žádost doplňoval o náležitosti, které zákon nevyžaduje, jelikož pak by stavební úřad překročil svoje kompetence. Analogicky lze tedy dovodit, že stavební úřad přezkoumává žádost pouze optikou zákonných požadavků, nelze po stavebním úřadu požadovat, aby činil úkony nad rámec zákona. Pokud tedy zákon nestanoví požadavek předložení vyjádření vlastníků neuvedených v DTM, pak nelze dovodit, že by tuto činnost měl za stavebníka činit stavební úřad. Nadto § 193 nového stavebního zákona stanoví, jakým způsobem stavební úřad žádost posuzuje, přičemž nikde není uvedeno oprávnění stavebního úřadu hodnotit, zda údaje zapsané v DTM odpovídají skutečnosti. Pokud stavební úřad nad rámec své činnosti zjistí, že údaje v DTM neodpovídají skutečnosti, je nutné tuto skutečnost řešit v rámci DTM, tedy obrátit se s podnětem na kraj jako správce DTM, že vlastníci veřejné technické a dopravní infrastruktury neplní své zákonné požadavky.

Dále lze pravděpodobně dovodit, že pokud následně skutečně dojde k „překopnutí“ sítí a ukáže se, že vlastník nedostál své povinnosti údaje o síti vložit do DTM, pak bude za způsobenou škodu odpovídat.